maandag 6 augustus 2012

Luisteren naar je lichaam


Een algemeen begrip is de schijf van vijf. Dat is een schijf die ons voedsel opdeelt in vijf categorieën. Elke dag moeten we eigenlijk iets van elke categorie eten. Meer info over de schijf van vijf vind je bij het voedingscentrum. Ik gebruik de schijf zelf niet, ik luister veel liever naar mijn lichaam.

Het voordeel van luisteren naar je lichaam

Het grote voordeel van het luisteren naar je eigen lichaam is dat je precies binnenkrijgt wat je nodig hebt.

Laat ik mezelf als voorbeeld gebruiken: met mijn lage bloeddruk heb ik veel behoefte aan zout. Daar komt ook nog eens bij dat ik last van mijn stoelgang krijg als ik niet genoeg zout eet. Ik word duizelig, misselijk en val snel flauw. Voor de rest mankeer ik niks.

Volgens de wetenschap, zou de hoeveelheid zout die ik eet slecht voor me zijn, maar als ik het niet binnenkrijg, kan ik niet functioneren.

Eigenlijk zorg ik op deze manier dus heel goed voor mezelf. Luister dus naar je lichaam en geef het wat het nodig heef. Een keer lekker snoepen en lekker eten maakt niks uit.

Let gewoon op je lichaam. Als je teveel suikers en vetten binnenkrijgt, word je moe en krijg je last van je stoelgang. Je voelt je niet lekker.

Het nadeel van luisteren naar je lichaam

Het nadeel van het luisteren naar je lichaam is de kans op verslaving. Neem mijn zoutbehoefte weer als voorbeeld. Alles wat ik opnoem lijkt best wel op een verslaving. Ik functioneer niet meer als ik niet genoeg zou binnenkrijg. Hét kenmerk van een verslaving.

Het verschil tussen het nodig hebben van een stof en het hebben van een verslaving is best goed te herkennen, mits je goed oplet.

Als je verslaafd bent, heb je namelijk steeds meer van een stof nodig om te kunnen functioneren. Je lichaam wordt intolerant voor de stof en je hebt steeds meer van de stof nodig om hetzelfde effect te bereiken. (Dat is bij mij niet het geval).

Ik hoop dat ik je hierbij een beetje meer aangespoord heb om naar je lichaam te luisteren. Je leeft namelijk met je lichaam en je bereikt het meest als je ermee samen werkt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen